הגיון יקר, אנא שוב הביתה, אנחנו מתגעגעים אליך

שוב ושוב אני קוראת בלוגים ותגובות לבלוגים ונתקלת באמירות האלה: אין אמת אבסולוטית. כל אחד והאמת שלו.

תגידו לי: בחוץ כרגע יש חושך או אין חושך? מחר בעשר בבוקר בחוץ תהיה שמש או לא תהיה שמש? כשתיכנסו לסופר ביום ששי בצהריים יהיה שם חלב או לא יהיה שם חלב?

אני מתארת לעצמי את השיחה ההזויה, כשאני עומדת באמצע הסופר ומסתכלת ורואה מולי חלב, ומוישה זוכמיר עומד שם לידי ואומר: תראי, אם את מעדיפה לחשוב שיש כאן חלב, וזה מה שעושה לך טוב על הנשמה, אז סחתין, זאת האמת שלך. אני, האמת שלי, זה שיש כאן גלידה וניל עם תות.

ואז צביקה מצטרף לשיחה ומצהיר שהאמת שלו היא שיש שם בכלל פיל.

רבותי, איזה כדורים אתם לוקחים?

ועכשיו כשאני מעתיקה את הפוסט מתפוז, אני רואה שהתפתח דיון בתגובות שנראה לי שווה להעתיק לכאן:


republik ו06/10/2010 00:44
מי שעומד מול קרטון חלב ואומר "אין כאן קרטון חלב", הוא פילוסוף לעניים…
בשאלות המורכבות יותר, גם על עצם קיום השאלה יש שאלה.
כלומר, השאלה האם יש אמת אבסולוטית היא כלל לא שאלה עבור מי שמאמין באמת אבסולוטית, כי מעצם אמונתו בה ברור שההנחה שלו (לא אומר שאין מבחינתו שאלה כלל, כי בכל זאת באמונה יש תמיד יסוד של ספק, שמפריד בינה לבין ידיעה) היא שיש אמת אבסולוטית, בעוד מי שאין עבורו אמת אבסולוטית יגיד שהשאלה האם יש או אין אמת אבסולוטית היא שאלה סובייקטיבית.
אבל גם האנשים האלה (שאני נמנה עליהם) חיים לפי יסודות אמונה מסויימים, גם אם הם לא יקראו להם אמונה, וגם עבורם יש אמיתות אבסולוטיות, עד כמה שהם ינסו להכחיש זאת. זה סימפטום ליכות המוגבלת שלנו לתפוש את העולם שמסביבנו והמנגנונים שפועלים בו.

זאת בדיוק הנקודה שניסיתי להמחיש כאן. רוב האנשים חיים עפ"י ההנחה שבסופר מול הפרצוף שלהם ברגע נתון או שיש קרטון חלב או שאין קרטון חלב, אבל לא יכול להיות בו-זמנית נכון שיש שם קרטון חלב ואין שם קרטון חלב.

אפילו אלה שאומרים לי כשאני מדברת אתם על אלוהים ש"זאת האמת שלך ואני יש לי את האמת שלי"…

ואני אומרת: חבר`ה, אין לי בעיה עם זה שתגידו שאתם חושבים שאני טועה, אין לי שום בעיה עם זה שלא תסכימו אתי, אבל בבקשה תפסיקו לחנטרש לי שיתכן שבו-זמנית יש שם קרטון חלב ואין שם קרטון חלב. או שאני צודקת, או שאני טועה.

עלי לציין שכמובן יש שאלות שהן מורכבות יותר מאשר אם יש חלב או אין חלב, ויש מצבים שבהם זה לא בדיוק או שאני צודקת או שאני טועה, אלא יתכן שאני צודקת באספקטים מסויימים וטועה באספקטים אחרים של הנושא.

יש אמת אבסולוטית – אנחנו פשוט א נדע אותה עד שנעבור צד השני, מה שלא יהיה שם… מה שמזכיר לי ציטוט נחמד שראיתי מזמן, כשעוד הייתי משתמש במסנג`ר, אצל אחת מאנשי הקשר שלי- "מי שחי כאילו אין אלוהים, כדאי לו מאד שיהיה צודק…."
אני מניח שזה נשמע יותר טוב באנגלית… :-)

באמת יש אמת אבסולוטית – כן, ולכן כל כך משגע אותי לשמוע אנשים אומרים שאין.

אנחנו אמנם לא יכולים לדעת ולהבין את כל האמת הזאת, אבל יש די הרבה שכן ניתן לדעת – כי אלוהים רוצה שנדע! בשביל זה הוא נתן לנו את הכתובים – התנ"ך והברית החדשה. וכשמישהו בוחר להאמין בישוע, הוא מקבל את רוח ה` כדי להדריך אותו וללמד אותו את כל מה שנחוץ.

וכן, הציטוט ההוא עובד הרבה יותר טוב באנגלית :)
יש דברים שתרגום הופך אותם לצולעים…
באנגלית: Anyone who lives as if there is no God had better be right
לא יודעת איך לתרגם את זה באופן פחות צולע…

עם עובדות אני לא מתווכח. יש חלב,או אין חלב – זו עובדה.
עם אמונה אני גם לא מתווכח – אני מעריך אנשים מאמינים, אבל אני לא בהכרח חייב להאמין במה שהם מאמינים בו.

כשאתה אומר שיש עובדות ויש אמונה, זו אבחנה בין עובדות שניתנות להוכחה לבין דברים שאנשים מקבלים ללא הוכחה – וכמובן שאף אחד לא יכול להכריח אותך לקבל משהו באמונה.

את זה שיש חלב בסופר אפשר להוכיח די בקלות. יש דברים שקשה יותר להוכיח אותם, ויש דברים שאי אפשר להוכיח אותם – אבל רק מפני שהם לא ניתנים להוכחה, זה לא הופך אותם לפחות נכונים.

אם אני באה ואומרת לך, למשל, שכדור הארץ נברא ע"י חייזרים שבאו מהמאדים לפני 100,000 שנה, בהחלט סביר שתשאל אם יש לי הוכחות לתיאוריה הזאת. סביר והגיוני שתבחן את הראיות שעליהן אני מבססת את ההשערות שלי. סביר והגיוני שתגיד: לפי מה שנראה לי, ההשערה הזאת לא נכונה. או: לפי מה שנראה לי, את לא יכולה להוכיח את התיאוריה הזאת.

מה שלא הגיוני הוא לומר: אוקיי, האמת שלך היא שכדור הארץ נברא ע"י יצורים מהמאדים לפני 100,000 שנה, ולעומת זאת האמת שלי היא שכדור הארץ עשוי מגבינה מותכת ויצרו אותו עכברים לפני 500,000 שנה. שתי ההשערות האלה לא יכולות להיות נכונות בו-זמנית.

כלומר: אם X הוא תיאוריה שלא ניתנת להוכחה אבל גם לא הצלחת להפריך, אז X הוא תיאוריה שיכול להיות שהיא נכונה ויכול להיות שהיא לא נכונה. היא לא יכולה להיות בו זמנית גם אמת וגם לא אמת.

הבעייה שלי היא לא עם זה שאנשים מתווכחים אתי, אלא עם אנשים שמתווכחים באופן בלתי הגיוני. תגידו: את טועה. תגידו: לא שיכנעת אותי. רק אל תגידו לי שמה שאני מאמינה בו הוא "נכון בשבילי", כי אין כזה דבר. או שזה נכון או שלא. השאלה אם ניתן להוכיח את זה איננה רלוונטית.

להשאיר תגובה

