ישועית? משיחית? נוצריה? לאיזה שמות אני מוכנה לענות (ולאיזה לא)

קיבלתי אתמול מסר ממישהו שמן הסתם קרא משהו ממה שכתבתי כאן (יופי!) ואמר: "אני מבין שאת ישועית" – אחלה! מילה שלא נתקלתי בה אבל זו תוית שאני שמחה לשאת – שמחה להיקרא על שם גואלי, זה שהושיע אותי מכבלי החטא, זה שפדה אותי בדמו, זה שאהב אותי מספיק כדי למות במקומי כדי לכפר על כל חטאיי. לכבוד הוא לי להיקרא בתוית שמבוססת על שמו.

אבל כאמור, "ישועית" זו מילה שלא נתקלתי בה. אני רגילה יותר לביטוי "יהודים משיחיים" – אבל זה ביטוי בעייתי קצת, כי יש יהודים שמאמינים במשיח אחר (אחד שלא עונה על הנבואות בתנ"ך), כך שלהגיד שאני יהודיה משיחית זה לא לגמרי ספציפי. זה לא מגדיר אותי כמאמינה בישוע. (והביטוי "מאמינים", שרווח בין… נו… מאמינים… הוא בסדר גמור כשאנחנו מדברים בינינו ויודעים למה כוונתנו, אבל לא שימושי מחוץ לקהילת המאמינים בישוע כי שוב, זה ביטוי לגמרי לא ספציפי – הוא לא מגדיר: מאמינים במי?)

הביטוי "משיחיים" הוא ביטוי שנטבע לפני כאלפיים שנה – בברית החדשה מצויין הזמן שבו התחילו לכנות את חסידי ישוע בכינוי "משיחיים". והכינוי דבק – אם כי בדרך לשפה האנגלית הוא עבר תרגום דרך היוונית, וכך לקחו את המילה היוונית "כריסטוס", שפירושה המילולי "משיח" (מי שמשחו את ראשו בשמן, מה שהיה נהוג לעשות למלך – כמו הכתרה), ומשם הגיעה המילה האנגלית Christian – משיחי. מישהו שמאמין במשיח.

לכן באנגלית אני מוכנה לשאת את התוית Jewish Christian, אם כי אני מעדיפה את התוית Messianic Jew – מילולית שתי התוויות האלה אומרות אותו הדבר: יהודיה משיחית, אבל…

קודם כל אני פשוט מתחברת יותר למילה Messiah מאשר למילה Christ, למרות ששתיהן אומרות אותו דבר, פשוט כי אני מתחברת יותר למילה שבאה מהשפה שלי ומהתרבות שלי מאשר למילה שאולה מיוונית.

חוץ מזה ישנה הבעייתיות של השימוש הרווח במילה Christian – יש המון אנשים שנושאים את התוית הזאת לשוא, אנשים שמזהים את עצמם כשייכים ל"דת הנוצרית" מלידה ואינם מבינים שזה לא עניין של דת שמקבלים מההורים אלא עניין של אמונה אישית בישוע, אמונה שבלב שגורמת לשינוי האדם מבפנים. התופעה הזאת של פסבדו-נוצרים היא תופעה שאנחנו רואים לאורך ההיסטוריה, והיו ביניהם כאלה שעשו מעשים נוראים לעם שלי וטענו שהם עושים זאת בשם ישוע. לכן יש מאמינים בישוע שמסרבים להשתמש במילה הזאת.

ולכן שם אחד שאני לא מוכנה לענות לו הוא "נוצריה" – בגלל הקונוטציות של המילה הזאת, בגלל ההיסטוריה עקובת הדם שכיהודיה אני פשוט לא יכולה לשכוח.

(ודרך אגב, ישוע, המשיח של עם ישראל, בוודאי לא שוכח.)

אבל כפי שכתבתי ברשומה קודמת, היה שלב בו לא הבנתי את כל העניינים האלה. למקום שבו אני נמצאת עכשיו הגעתי בדרך מפותלת, כי פגשתי את ישוע לראשונה בקונטקסט שבו הייתי מוקפת בגויים שלא היו מודעים לכל הדקויות האלה. ואני בתור חילונית דחילונית, לא ראיתי אז כל משמעות ביהדות שלי. מבחינתי אז, זה שאני יהודיה זה היה סתם עניין של שייכות אתנית/לאומית ותו לא. כן, כמובן שגדלתי עם "אתה בחרתנו" אבל זה לא אמר לי כלום. וכשפגשתי לפתע את אלוהים, וזה קרה דווקא בכנסיה בלונדון, חשבתי שאני מקבלת על עצמי דת אחרת: הדת הנוצרית.

כאן זה מסתבך טיפה. הייתי כל כך שמחה אם זה היה פשוט… אבל זה לא פשוט. לפחות לא איך שאני רואה את זה.

אבל אני בכל זאת הולכת לנסות להתיר את הסבך עד כמה שאוכל.

קודם כל ישנה הבעייתיות של המושג "דת" – כפי שאני מבינה אותו, זה מושג שמדבר על מערכת כללים וטקסים, רשימה של עשה ואל תעשה, שמוצגת לאנשים כדרך להתקבל ע"י האל ולהגיע לגן עדן. ובמובן הזה יש כל מיני דתות וזרמי דתות בעולם, כולל למשל הדת הקתולית, הדת המוסלמית, הדת היהודית האורתודוקסית, וכו'.

עכשיו, יש שיוסיפו לרשימה את "הדת הנוצרית הפרוטסטנטית", וכאן זה נהיה מסובך. כי הנצרות הפרוטסטנטית במהותה איננה דת. בדיוק כמו שהיהדות המשיחית-ישועית איננה דת.

הנצרות הפרוטסטנטית נולדה כתוצאה מזה שכמה אנשים פתאום התעוררו מתרדמה רוחנית וקלטו מה הכתובים בעצם אומרים (חלק מהבעייה בכנסיה הקתולית היתה שלא עודדו אנשים לקרוא את הכתובים בעצמם, אלא להקשיב לכמורה. כמו הנטייה אצלנו ביהדות לשאול איך הרבנים מפרשים את התנ"ך, במקום לקרוא בעצמנו.) והם ראו עקרון מאד משמעותי שם בכתובים: שהישועה היא לא דרך מעשים אלא דרך אמונה.

בכנסיה הקתולית מלמדים אנשים המוני כללים של עשה ואל תעשה. עבדתי בלונדון עם בחורה קתולית שרוב הזמן אלוהים לא שיחק אצלה תפקיד בחיים, אבל מפעם לפעם היתה נלחצת כי יש ימים מסויימים בשנה שלימדו אותה שהיא חייבת ללכת לכנסיה. אצל הקתולים יש יום בשבוע שבו לא אוכלים בשר. יש תקופה של שישה שבועות פעם בשנה שבה נמנעים מאכילת מאכלים מסויימים. יש חובה לכרוע ברך בתפילה. יש כל מיני כללים נוקשים, שלא באו מאלוהים אלא מבני אדם.

כך גם באיסלאם – יש מערכת כללים, יש זמני תפילה יומיים, יש חודש צום, יש כללי לבוש, וכו' וכו'.

האמונה המשיחית היא לא מערכת כללים. האמונה המשיחית היא דרך חיים שמתחילה בהכרה בזה שאנחנו לא מסוגלים בעצמנו להתקבל ע"י אלוהים – התורה ניתנה לנו בין השאר כדי להראות לנו את זה, להראות לנו שאנחנו לא יכולים לעמוד בסטנדרטים של אלוהים. אלוהים הרי ידע עם מי יש לו עסק, הוא ברא אותנו והוא מכיר אותנו יותר טוב משאנחנו מכירים את עצמנו, הוא לא הופתע לגלות שאנחנו לא מסוגלים בכוחנו לשלוט 100% מהזמן ביצר הרע. לכן הוא נתן לנו כפרה – ביחד עם כל כללי ההתנהגות שהוא נתן לנו בתורה, הוא נתן לנו הוראות מה לעשות כשנחטא, איך לכפר על עוונותינו.

כשאנחנו קוראים את ההוראות האלה, מנקודת המבט המודרנית זה די מזעזע. אם היינו נכנסים למכונת זמן ומבקרים בבית המקדש וצופים בהעלאת הקרבנות, היינו מתחלחלים למראה כל הדם, החיות הנטבחות – אבל אני מאמינה שאלוהים ציווה עלינו את הדברים האלה במטרה שנתחלחל. אני מאמינה שהוא רצה להמחיש לנו עד כמה נוראים החטאים שלנו בעיניו – להמחיש לנו שבשביל לכפר על חטאינו דרוש שיישפך דמו של קרבן תמים במקומנו.

לרבנים היתה בעיה כשנחרב בית המקדש – מה נעשה עכשיו? איך נכפר על חטאינו?

זו היתה השאלה הלא נכונה. השאלה שהיו צריכים לשאול היתה: מה הסיבה שאלוהים הירשה שזה יקרה? מדוע הירשה אלוהים שייחרב בית המקדש? ואם אלוהים הוא שנתן לנו את ההוראות המפורטות איך לכפר על חטאינו, איך יתכן שהוא ישאיר אותנו בלי הוראות מה לעשות עכשיו, במקום העלאת קורבנות בבית המקדש?

הרבנים התעלמו מאירוע שקרה כארבעים שנה לפני חורבן בית המקדש, אירוע שמסביר את כל זה. הם לא הבינו שישוע המשיח בא בתור קורבן מושלם, לכפר על כל החטאים של האנושות כולה אחת ולתמיד.

לכן לא היה יותר צורך בבית המקדש ובמערכת הקורבנות – כל אלה היו רק צל של העתיד לבוא, רמז למה שאלוהים תיכנן לעשות בשבילנו. דרך הנביא ישעיהו (פרק נ"ג) אלוהים סיפר לנו על מישהו שיבוא, שישא את חליינו ויסבול את מכאובינו, ואנחנו נחשוב אותו "נגוע מוכה אלוהים ומעונה". "והוא מחולל מפשעינו מדוכא מעוונותינו מוסר שלומנו עליו ובחבורתו נרפא לנו. כולנו כצאן תעינו איש לדרכו פנינו וה' הפגיע בו את עוון כולנו. נגש והוא נענה ולא יפתח פיו כשה לטבח יובל וכרחל לפני גוזזיה נאלמה ולא יפתח פיו."

וזה בסיס האמונה המשיחית: האמונה שישוע הוא הקורבן המושלם לכפרה על חטאי כולנו, וכל מה שעלינו לעשות כדי להתקבל ע"י אלוהים הוא להגיד תודה, לבקש סליחה על חטאינו, ולהכיר בישוע כמשיח שבא להושיע אותנו.

דתות הן נסיון להתקבל ע"י אלוהים דרך מעשים טובים, אבל אין אדם שיכול לעשות מספיק מעשים טובים כדי לכפר על כל הרע. לכן אלוהים שלח את ישוע – כי הוא אוהב אותנו ורוצה בטובתנו, ככתוב ביחזקאל י"ח 23: "החפץ אחפץ מות רשע נאֻם אדני ה' הלוא בשובו מדרכיו וחיה".

בתרבות הישראלית כשאומרים על מישהו שהוא "חזר בתשובה" הכוונה היא בדרך כלל למישהו שהחליט לחיות חיים דתיים, מישהו שהפך למה שנקרא "שומר מצוות" – כשבעצם אין כזה דבר, יש רק אנשים שמנסים ומשתדלים לשמור את כל המצוות…

ישוע בא לקרוא לאנשים לחזרה בתשובה בסגנון אחר לגמרי. הוא בא עם מסר קשה לעיכול, אבל עם בשורה נפלאה: מצד אחד, אין לנו סיכוי להיות צדיקים בעיני ה' בכוחנו עצמנו. אם עד בוא ישוע הסתובבנו בהרגשה טובה וטפחנו לעצמנו על השכם שאנחנו לא חוטאים איומים כמו ההוא וההיא… ישוע בא ואמר: אפילו כשאתם קוראים למישהו אידיוט, זה כאילו רצחתם.

אין לנו סיכוי. בעצמנו, בכוחנו, אנחנו אבודים. זה היה החלק הראשון של המסר שלו.

את החלק השני הוא ביטא לא במילים אלא במעשים. הוא הלך אל הצלב, נתן לחיילים הרומים לדפוק מסמרים בידיו וברגליו, ומת. ביסורים איומים. כמו כל אותם כבשים בבית המקדש כל השנים – לא, בעצם את הכבשים שחטו הרבה יותר מהר, לא השאירו אותן תלויות על צלב במשך שעות. אבל ישוע ידע שזה מה שנחוץ, והוא אהב אותנו מספיק כדי לעשות את זה בשבילנו.

וואו. כשהתחלתי לכתוב את הרשומה הזאת לא תיארתי לעצמי לאן אגיע. אני חושבת שאפסיק כאן. יש עוד הרבה לומר על ישוע והקורבן שהקריב עבורנו, אבל די להלילה.


נ.ב. באחת התגובות לרשומה הזאת בתפוז העירו את תשומת לבי לכך שהמונח "ישועית" יכול להתפרש כשמישהי ששייכת לכת הג'זואיטים (Jesuits), שהיא חלק מהדת הקתולית. מקווה שברור ממה שכתבתי כאן שאני לא ג'זואיטית, ולא הכרתי את השימוש הזה.

כתיבת תגובה

