גנבו לי יומולדת

השנה גנבו לי יום הולדת. כל שנה יש לי גם את ה-17 באפריל וגם את י"ג בניסן, והשנה הם חלים באותו יום. זה ממש לא פייר :-)

לא רק שזה אומר שאין לי תירוץ לחגוג פעמיים, אלא שכשהיומולדת הלועזי שלי נופל יום לפני סדר פסח, ברור שאין לי זמן לחגוג אותו ברצינות. כמובן כשהייתי ילדה זה היה עניין אחר לגמרי – לא אני הייתי זאת שצריכה לעשות קניות ולהיכנס לפניקה על בישולים (אני כל כך לא בשלנית, אם אנחנו מארחים שני אנשים אני כבר בפניקה, אז לבשל לתשעה? הצילו!) אלא אמא שלי היתה זאת שקנתה ובישלה, והתפקיד שלי (חוץ מלשאול את הקושיות בערב) היה לשבת במטבח בבוקר ולסייע באכילת שאריות חמץ. (בבוקר של י"ד, לא של י"ג, כמובן. מקווה שאתם עוקבים. אתה בשורה השלישית בצד שמאל – תפסיק ללעוס מסטיק ותקשיב.)

אבל זה בסדר. האמת היא שכבר הגעתי לשלב שבו יום הולדת זה כזה סתם כזה, נחמד אבל לא ביג דיל. קיבלתי כמה כרטיסי ברכה נחמדים בדואר, בעלי הביא לי פרחים אתמול (המקדים במצווה אומרים לו: אחלה!), ואמא שלי התקשרה היום כי היא חשבה שמחר היא לא תתפוס אותי כי בטח נצא לחגוג. גיחי. יום לפני הסדר היא חושבת שאין לי מה לעשות, רק לצאת לחגוג יומולדת? אל תדאגו, לא אמרתי לה ככה בטלפון, אני לא כזאת פויה. בכל אופן, היה נחמד שהיא התקשרה, ויש לי יופי של פרחים על השולחן, מוקפים בכרטיסי ברכה, אז בפועל חגיגת היומולדת כבר בשיאה.

וחוץ מהפניקה על בישולים וכאלה, אני אוהבת את פסח, זה החג שהכי מדבר עלי בכל השנה.

לא שתמיד הוא דיבר אלי – בילדות לא ראיתי מי-יודע-מה משמעות בחג הזה, מעבר לזה שהיה כיף לאכול חרוסת וכאלה דברים. את ההגדה אבי (שהיה אתאיסט מושבע) היה ממלמל כמה שיותר מהר כדי שנגיע כבר לשלב האוכל, וכל העסק היה בעיני סתם משהו שאנחנו עושים כל שנה כי ככה זה – מסורת ותו לא. כל החגים והמינהגים היו בעיניי ריקים מתוכן. לכן מרדתי כשיכולתי, וכשלא גרתי עם ההורים ירדתי מענייני כשרות וחגים והכל. (בבית שמרנו כשרות כי ככה אמא שלי רצתה. כנ"ל סדר פסח.)

כיום אני עושה סדר פסח לא כי זו המסורת, לא כי ככה זה – כיום אני עושה סדר פסח כי כיום אני רואה כל כך הרבה משמעות בחג הפסח שאיך אוכל שלא לחגוג!

מה נשתנה? קודם כל, אם גדלתי כאגנוסטית עם נטייה חזקה לכיוון אתאיזם, כיום אני מאמינה באלוהים, ואני מאמינה שמה שכתוב בתנ"ך זה לא סתם, אני מאמינה שמה שכתוב בתנ"ך נכתב בהשראת אלוהים, ולכן זה אמת. כך שאם כילדה ראיתי ביציאת מצרים סתם סיפור יפה, היום אני לוקחת את הסיפור הזה ברצינות. וזה סיפור מדהים ומעודד – אלוהים ציווה עלינו לספר את הסיפור הזה שוב ושוב כדי שנזכור, וכך נתעודד ונתחזק באמונה בו. כי סיפור יציאת מצרים הוא תזכורת לכוח והחוזק של אלוהים – וכמו שילדים בגן אומרים "אבא שלי הוא הכי בעולם" ומתחזקים באמונה שאבא שלהם יכול להגן עליהם מכל רע (אז אוקיי, עם אבא אנושי זה לא תמיד עובד) ככה אנחנו יכולים לקרוא על יציאת מצרים ולהגיד: אבינו שבשמיים הוא הכי בעולם, הוא חזק מכולם, הוא הוציא אותנו ממצרים ביד חזקה ובזרוע נטויה, ותראו מה הוא עשה למצרים הרשעים ששיעבדו אותנו!

כמובן יש צד נוסף למשוואה הזאת: אלוהים ציווה עלינו לספר את הסיפור כדי שנזכור כמה גדול וחזק הוא, ונזכור מה יכול לקרות לאלה שעושים את הרע בעיניו. כלומר יש כאן גם קריאה לחזור בנו מדרך החטא ולפנות אליו בבקשת סליחה (זה מה שנקרא חזרה בתשובה – זה לא אומר שנתחיל להתלבש מוזר ולזרוק אבנים על מכוניות, זה אומר שנחזור בנו מעומק לבנו מדרכנו הרעה ונחליט ללכת בדרך של אלוהים) – זה שאלוהים גדול וחזק זה מצויין אם אנחנו הולכים אתו, לא כל כך נפלא אם אנחנו חיים במרד נגדו.

ועוד סיבה שאלוהים ציווה עלינו לספר את סיפור יציאת מצרים שוב ושוב, לשנן לעצמנו ולילדינו את מה שקרה שם, זה מפני שזה סיפור שלא רק בא לתאר לנו אירוע היסטורי מהעבר שלנו, אלא שהוא בא לתת לנו רמזים על משהו שעתיד היה לקרות – ואת הרובד הזה של משמעות הפסח הבנתי רק אחרי שהפכתי למאמינה בישוע. השה התמים שמוקרב כקורבן כדי לכסות עלינו כך שלא נמות – כך שאנחנו ניצלים לא בזכות משהו שטוב או מיוחד בנו, לא בגלל מצוות או מעשים טובים, אלא בזכות קורבן של שה תמים, מישהו שלא חטא ולא פשע – יש שם רמזים למשיח שהיה אז עתיד לבוא ולכפר בדמו על חטאינו.

אבל על זה ארחיב אולי בהזדמנות אחרת. בינתיים אני מאחלת לקוראיי היקרים חג שמח, והולכת להמשיך בפניקה על הבישולים :) (או שאולי לישון? כבר כמעט שלוש לפנות בוקר. אפילו צפורי לילה ישנות לפעמים.)

כתיבת תגובה

