ולהתחיל מבראשית

אלהים – יחיד או רבים?

החלטתי השנה להתחיל לקרוא כל שבוע את פרשת השבוע, אז השבוע אני חוזרת אל הסיפור המוכר על בריאת העולם, ושוב רואה פסוקים כמו:

בראשית ברא אלהים

או: ויאמר אלהים

או: וירא אלהים כי טוב

או: ויאמר אלהים נעשה אדם בצלמנו כדמותנוויברא אלהים את האדם בצלמו

מה קורה פה? יש לנו מילה – "אלהים" – שנראית כמו מילה ברבים, אבל הפועל הוא תמיד ביחיד – המורה לדקדוק ממש לא היתה אוהבת את זה. ובקטע על בריאת האדם, יש לנו קודם "בצלמנו כדמותנו" ואחר כך "בצלמו" – רבים או יחיד? מה הולך פה?

אבל בואו נמשיך טיפה הלאה, לפסוק כ"ז:

"ויברא אלהים את האדם בצלמו
בצלם אלהים ברא אותו
זכר ונקבה ברא אותם"

אלהים ברא את האדם – "אותו", מילה ביחיד – אבל המילה "האדם" בפסוק הזה מציינת את כלל המין האנושי, שמורכב מגברים ונשים. לכן בהמשך אותו פסוק מופיעה המילה "אותם", ברבים. אולי יש כאן רמז למשהו?

רגע רגע, אני שומעת אתכם אומרים, על מה את מדברת בכלל, הרי אנחנו יודעים שה' אלהינו ה' אחד, אנחנו לא מאמינים בפוליתיאיזם – כן, זו בדיוק הנקודה, לכן הפועל הוא תמיד ביחיד – זה לא כמו, למשל, במיתולוגיה היוונית, שבה אליל אחד עושה משהו ואליל אחר מתנגד לו ויש להם מלחמות ומאבקים ביניהם ובלגן שלם. אנחנו מאמינים באל אחד, שברא את העולם כולו – לא כאילו יש אל שממונה על השמש ואל אחר שממונה על הירח וכו' וכו'. אל אחד, שברא את העולם, ושברא את האדם בצלמו – את האנושות בכללה, זכר ונקבה ברא אותם. אבל למה התנ"ך קורא לו "אלהים"? למה מילה ברבים?

אני בטוחה שאני לא הישראלית היחידה שגדלה על התנ"ך בלי לתהות על התופעה המוזרה הזאת. גדלתי עם המילה הזאת, ולא שאלתי את עצמי למה זה "אלהים" ברבים, עד שמישהו היפנה לכך את תשומת לבי. מאותו רגע זה נראה לי ברור כשמש ולא הבנתי איך לא ראיתי את זה עד אז… אבל ככה זה, אם משהו הוא חלק מהסביבה שלנו אנחנו פשוט מתרגלים אליו, אם יש לנו תמונה יפה במיוחד על הקיר אנחנו שמים לב ליופיה בהתחלה ואחר כך מתרגלים לזה שהיא שם, ורק כשבא אורח ואומר "איזו תמונה יפה" אנחנו פתאום נזכרים להסתכל.

אז מה הולך פה? אלהים ברבים, פועל ביחיד, ובספר דברים – בפסוקים שהפכו למה שמוכר היום כקריאת שמע – כתוב שה' אלהינו ה' אחד.

מה משמעות המילה "אחד" כאן? אם היה כתוב "אחד ויחיד", או סתם "יחיד", היה ברור שמדובר במספר אחד, כאילו זו תשובה לשאלה: כמה אלים יש לנו? לא מאה, לא 20, אלא 1. אבל לא כתוב שם "יחיד" ולא כתוב "אחד ויחיד", כתוב "ה' אלהינו ה' אחד". כמו שכתוב בבראשית ב' כ"ד "על כן יעזוב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו והיו לבשר אחד" – בעל ואשה לא מפסיקים להיות שני אנשים נפרדים, אבל הם הופכים לזוג, הם מתאחדים, הם הופכים במובן מסויים לישות אחת, למרות שהם ממשיכים להיות שני אנשים. בין המובנים של המילה "אחד" בקונקורדנציה של אבן שושן מופיע גם "יחיד, שאין שני לו" וגם "מאוחד" – המסורת היהודית שרובנו גדלנו עליה אומרת שהמילה "אחד" בקריאת שמע היא במשמעות "יחיד", אבל מהשימוש העקבי במילה "אלהים" – מילה ברבים – יחד עם פועל ביחיד, נראה דווקא שמדובר כאן ב"אחד" במובן "מאוחד", כמו ב"והיו לבשר אחד", או כמו כשאנחנו מדברים על היותנו "עם אחד".

מה פירוש "מאוחד" כאן? בשביל מה מספר לנו התנ"ך שה' אלהינו "אחד", מאוחד? כדי שנבין שזה לא כמו, למשל, בפוליתאיזם היווני שמספר על אלים נפרדים שכל אחד יש לו את האופי שלו והרצונות שלו ולפעמים הם פועלים אחד בניגוד לשני. ה' אלהינו הוא אחד, מאוחד, והמאוחדות הזאת היא חלק מהאופי שלו, חלק ממה שנותן לנו אמון ביציבות שלו. אם יש לך אל שמש ואל ירח שמתווכחים ביניהם, אתה לא יכול לדעת למה לצפות – אולי אל הירח קיבל את הקורבנות שהקרבת והסכים להיענות לבקשותיך, אבל מחר אל השמש יהיה חזק יותר ויעשה בדיוק את ההיפך. זה שה' אלהינו הוא אחד, מאוחד, זה אומר שאנחנו יכולים לסמוך על התנהגות עקבית מצדו, אנחנו יכולים לדעת שאם ה' אמר שיעשה כך וכך, אז הוא באמת יעשה זאת. (וכאן האנלוגיה לזוג נשוי לא תמיד עובדת – כי יש זוגות יותר מאוחדים ויש זוגות פחות מאוחדים, וילד שהוריו לא כל כך מאוחדים יכול למצוא את עצמו לא בטוח: אמא הבטיחה לי גלידה אבל מה אם אבא לא יסכים? אבא אמר שהם יקנו לי אופניים אם אקבל תשע במבחן, אבל אולי אמא תדרוש עשר? ככה זה עם פוליתאיזם: אף פעם אי אפשר לדעת למה לצפות.)

עוד על האחדות של שלושת הישויות שיחד מהוות את אלהים: http://www.igod.co.il/god/102-complexityofgod

מודעות פרסומת

3 מחשבות על “ולהתחיל מבראשית

  1. פינגבק: הכל נעשה בדברו | מירב מקלפת תפוזים

  2. פינגבק: קוראת תנ"ך ובוכה | מירב מקלפת תפוזים

  3. פינגבק: מי זה? | מירב מקלפת תפוזים

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s