קושיות לט"ו בשבט

תמרים? יש. שקדים? יש. תשובות לקושיות מוזרות? גם את זה יש.

אף פעם לא שאלתי את עצמי מאיפה בכלל בא החג הזה (שהרי הוא לא מהתורה) ומאיפה בא המינהג של אכילת פירות יבשים. השנה פתאום מצאתי את עצמי תוהה – מפני שיש סיכוי סביר שאנשים פה ישאלו אותי, כי יש לנו פגישה של קבוצת בית ביום רביעי ואני מביאה פירות יבשים בתור כיבוד. האנגלים יתעניינו, הם רגילים שאני יודעת להסביר על החגים שלנו אבל רגע, מה בעצם אני יכולה לומר על ט"ו בשבט? ידעתי שקוראים לזה ראש השנה לאילנות, אבל מי המציא את זה? נטיעת עצים זה מינהג שדי ברור איך הוא מתקשר לראש השנה לאילנות, וגם אכילת פירות, אבל למה בעצם פירות יבשים דווקא?

תהיתי, והלכתי לי לשאול את רב ויקיפדיה. ויענה לי רב ויקיפדיה ויסביר, שט"ו בשבט הוגדר כראש השנה לאילנות עוד בתקופת המישנה (מסתבר שהגדירו שם ארבעה ראשי שנה שונים, וזה היה ראש השנה לעניין מעשר מחקלאות, אם הבנתי נכון), ובתפוצות נהגו לחגוג אותו באכילת פירות מהארץ – ולכן פירות יבשים, כי זה מה שיכלו להשיג מהארץ בעידן טרום-המקרר.

נו טוב, תירוץ חביב לאכילת דברים טעימים. ואמנם אין לי כאן בתפוצת אנגליה המוני פירות יבשים מהארץ, אבל לפחות תמרים ישראלים אפשר להשיג כאן, וכולם תמיד משבחים אותם. היה איש חביב שעבדתי אתו בלונדון, שהבאתי לו חבילת תמרים במתנה כשחזרתי מביקור מולדת, ואז יום אחד אני באה לעבודה והוא אומר: אז מתי את נוסעת שוב? נגמרו לי התמרים.


(כן, אמרתי שיש לנו פגישה של קבוצת בית, וחלק מכם בטח תוהים מה זה בכלל קבוצת בית. זו פשוט קבוצה מהקהילה שנפגשת באופן קבוע בבית של מישהו, אצלנו זה פעם בשבועיים, נפגשים להתפלל יחד, ללמוד את הכתובים, לשתות תה ולשוחח. והשבוע יהיו לנו פירות יבשים עם התה.)

להשאיר תגובה

