פנים אל פנים עם אלוהים

הרהורים על משה רבנו, אברהם אבינו, וה' אלוהי ישראל

על משה רבנו כתוב בתורה שה' דיבר אליו "פנים אל פנים כאשר ידבר איש אל רעהו".

זה בשמות ל"ג 11 – אבל בהמשך אותו פרק אנחנו רואים את משה מבקש מה' "הראני נא את כבודך" והתגובה של ה' היא "לא תוכל לראות את פני כי לא יראני האדם וחי".

מה קורה פה? איך יתכן שה' מדבר אל משה פנים אל פנים, אם לא יכול אדם לראות את פני ה' ולהישאר בחיים?

זה נשמע מוזר, נכון?

כפי שנשמע מוזר מה שקורה בפרשת השבוע, פרשת וירא, כשאברהם אבינו יושב לו בפתח האוהל ופתאום "וירא אליו ה'". ולא רק זה, אלא שלושה אנשים עומדים לפניו והוא נותן להם מים לרחוץ את רגליהם, ואוכל לאכול, והם אוכלים. מה קורה פה? ה' אלוהינו, זה שלא יכול לראות אותו אדם, יושב לאכול עם אברהם?

אה, לא, את לא מבינה, זה לא אלוהים בעצמו, אלה מלאכים – אז זהו, שזה לא עובד עם מה שכתוב אחר כך. שימו לב (אתם קוראים אתי? אנחנו בבראשית י"ח ותיכף נבקר גם בפרק י"ט. תיכף תראו למה.) (אין לכם תנ"ך בהישג יד? קחו תנ"ך אונליין.) אז איפה הייתי? אה, כן, שימו לב מה קורה בהמשך:

בפרק י"ח 2 כתוב במפורש שעמדו לפניו שלושה אנשים. הם יושבים לאכול ומשוחחים והנה בפסוק י"ג כתוב "ויאמר ה' אל אברהם" – אז רגע, הוא שם או לא? לא שאני מציעה חלילה ששלושת האנשים הם ה', התיאוריה שאני מביאה בפניכם כאן היא שמדובר בה' + שני מלאכים, ותיכף תראו למה:

בהמשך אותו פרק אנחנו רואים את ה' מדבר עם אברהם ומספר לו על סדום, ובפסוק 22 כתוב "ויפנו משם האנשים וילכו סדומה ואברהם עודנו עומד לפני ה'" – ויש לנו שיחה שלמה שם, מפסוק 22 עד פסוק 32 אברהם מתחנן בפני ה', מבקש שירחם על סדום, ורק בפסוק 33 כתוב: "וילך ה' כאשר כילה לדבר אל אברהם ואברהם שב למקומו." ומה קורה בפסוק שמייד אחרי כן? פרק י"ט 1: "ויבואו שני המלאכים סדומה."

שני מלאכים. לא שלושה. מי הם שלושת האנשים שביקרו אצל אברהם? אם היו שם שלושה מלאכים, אז לאן נעלם השלישי ואיך יש לנו פתאום שני מלאכים? נראה לי שהחשבון כאן די ברור: ביקרו אותו שני מלאכים + ה', שני המלאכים המשיכו לכיוון סדום וה' נשאר שם ושוחח עם אברהם.

אבל שוב, זה נשמע מוזר כשלוקחים בחשבון את ההצהרה של ה' בשמות ל"ג, שלא יכול אדם לראות את פניו ולחיות.

מוזר, כל זמן שלא לוקחים בחשבון שאלוהים זה ברבים ושישוע הוא חלק מהאלוהות, והוא זה שבני אדם יכולים לראות. כפי שהסביר ישוע לתלמידיו: "הרואה אותי ראה את האב."

 אָמַר לוֹ יֵשׁוּעַ: "אֲנִי הַדֶּרֶך וְהָאֱמֶת וְהַחַיִּים. אֵין אִישׁ בָּא אֶל הָאָב אֶלָּא דַּרְכִּי. 7 אִלּוּ הִכַּרְתֶּם אוֹתִי גַּם אֶת אָבִי הֱיִיתֶם מַכִּירִים. מֵעַתָּה אַתֶּם מַכִּירִים אוֹתוֹ אַף רְאִיתֶם אוֹתוֹ!" 8 אָמַר לוֹ פִילִיפּוֹס: "אֲדוֹנִי, הַרְאֵה לָנוּ אֶת הָאָב וְדַי לָנוּ." 9 אָמַר לוֹ יֵשׁוּעַ: "יָמִים רַבִּים כָּל כָּךְ אֲנִי עִמָּכֶם וְאֵינְךָ מַכִּיר אוֹתִי, פִילִיפּוֹס? הָרוֹאֶה אוֹתִי רָאָה אֶת הָאָב, וּמַדּוּעַ אַתָּה אוֹמֵר 'הַרְאֵה לָנוּ אֶת הָאָב'? 10 הַאֵינְךָ מַאֲמִין שֶׁאֲנִי בָּאָב וְהָאָב בִּי?

כלומר, כשכתוב שה' דיבר עם משה פנים אל פנים, מי שדיבר עם משה הוא ישוע. הקטע בהמשך הפרק, כשאלוהים אומר למשה שהוא לא יכול לראות את פניו – זה אלוהים האב.

כן, כן, ישוע כבר היה שם. הוא תמיד היה שם. מבראשית. (או, ליתר דיוק, מלפני בראשית.)

8 מחשבות על “פנים אל פנים עם אלוהים

  1. אני לא מבינה כלום בתיאולוגיה, אז אני אגיד רק כך:
    שעל פניו נראה שהצלחת להוכיח משהו על אלוהים בעזרת המתימטיקה.
    ושעל פניו נראה שאפשר לסתור את ההוכחה שלך בטיעון המתימטי שהדברים המתוארים קרו כ-1800 שנה לפני הולדת ישוע.
    ושעל פי השורה האחרונה אני מניחה שיש לך דרך לסתור גם את זה.
    מה שמוכיח שגם על המתימטיקה אי אפשר לסמוך…
    אז אניח לזה ורק אספר לך שהייתה לי פעם תלמידה (בארץ) שהאמינה בישוע, והיות שבזמן השיעור יצא שדיברנו עליו לא מעט (כי זה היה שיעור ארמית), היא התעקשה ולימדה אותי לא לקרוא לו ישו (כפי שהייתי רגילה), והקפידה שאקרא לי ישוע. לכן זה בא לי עכשיו באופן טבעי :)

    אהבתי

    • המתימטיקה זה לא הכל, כמובן :) אבל הקטע הזה של "לפני הולדת ישוע" זה דבר שאני חושבת שהרבה אנשים מתבלבלים בגללו – אנחנו נוטים להשליך מהחיים של בני אדם רגילים, שלא קיימים לפני שהם נוצרים ברחם אמם. ישוע לא נוצר או נברא – הוא חלק אינטגרלי מאלוהים, הוא היה שם מלכתחילה ובאמצעותו נברא העולם. הארוע שאנחנו קוראים לו "הולדת ישוע" זה שלב מסויים שבו הוא בא כתינוק אנושי כדי למלא את התפקיד שנועד לו מלכתחילה: לחיות כאחד מאתנו ולמות במקומנו, ככפרה על חטאינו – ואחר כך לקום לתחיה, לעלות בחזרה השמיימה, ויום אחד הוא יחזור ויביא את מלכות אלוהים המובטחת.

      או בקצרה: יש חלק מההיסטוריה שנקרא "לפני הולדת ישוע" אבל אין היסטוריה "לפני ישוע". הוא תמיד היה שם – רק לא תמיד כאחד מהאנושות.

      ואני שמחה שהתלמידה שלך לימדה אותך את שמו :)

      נ.ב. יו, את יודעת ארמית? איזה כיף!

      אהבתי

  2. פינגבק: אבל זה בלתי אפשרי, לא? | מירב מקלפת תפוזים

  3. פינגבק: קוראת תנ"ך ובוכה | מירב מקלפת תפוזים

  4. פינגבק: מי זה? | מירב מקלפת תפוזים

  5. פינגבק: אז למה התכוונתי? | מירב מקלפת תפוזים

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.