יש מדורה ויש מדורה

לכבוד ל"ג בעומר, הגיע הזמן לספר לכם על שיחה משעשעת ביני לבין בעלי – השיחה שבה גיליתי שאצל הבריטים יש שתי מילים שונות למדורה, ולא כל אחת מהן מתאימה לתרגום המילה קומזיץ.

זה התחיל מזה שדיברתי על מילים שאני יודעת ביידיש – לא רשימה ארוכה במיוחד… אמרתי משהו על קרטופלך, ועל זה שאני מכירה את המילה הזאת מהקונטקסט של קומזיצים, כי בקומזיץ נהוג לאכול קרטופלך שמבושלים במדורה. בעלי התפלא לשמוע על מנהג אכילת הקרטופלך, אבל עוד יותר התפלא כשהסברתי לו את האטימולוגיה של קומזיץ. כי אני מדברת אתו על bonfire ומסבירה לו שהמילה ביידיש מורכבת מ"בוא+שב", והוא לא מבין מה פתאום יושבים סביב ה-bonfire.

זה היה הרגע שבו התברר לי שהשתמשתי במילה הלא נכונה באנגלית – מסתבר שבאנגלית (או לפחות באנגלית בריטית) bonfire זה סוג אחד של מדורה, וקומזיץ הוא בעצם campfire – מדורה של מחנאות, שסביבה נהוג לשבת בחבורה ולדבר ולאכול ולשיר שירים וכו'. כשהם מדברים על bonfire הם מתכוונים – לפחות כך הסביר לי בעלי – או למדורה למטרות פרקטיות (כדי לשרוף אשפה מהגינה, למשל, או ניירות פרטיים) או המדורות של ה-5 בנובמבר, שמסביבן, מסתבר, נהוג לעמוד ולא לשבת. האמת היא שהייתי פעם אחת בחגיגת 5 בנובמבר ובאמת זכור לי שהמדורה היתה ענקית ומאד גבוהה – לגמרי לא בנויה לזה שישבו סביבה אנשים בחברותא.

אז עכשיו אני יודעת של"ג בעומר זה לא המקבילה הישראלית של מה שהאנגלים קוראים לו Bonfire Night (ה-5 בנובמבר), ושקומזיץ זה דווקא campfire. מצחיק אותי שלמדתי אנגלית דרך יידיש :)

חוצמזה, בלי שום קשר, פיירפוקס מתנהג מאד מוזר פתאום. אבל רק עם עמודי וורדפרס – האחרים בסדר, אבל כל דף וורדפרס שאני פותחת שולח אותו לאיזה לופ מוזר, כשהוא ממשיך להתנהג כאילו הוא מעלה את הדף למרות שהדף כאן מזה שעות והרי אני כותבת את הפוסט הזה בלי בעיות, אז מה הסיפור שלך, שועל יקר? (אולי הוא כועס כי לא הייתי פה הרבה זמן?) (סתם סתם)

וחוצמזה חוצמזה, יש פה מחר בחירות. אבל את זה אתם בטח יודעים. אז לא נותר לי אלא לאחל לכם יום חמישי שמח ול"ג בעומר נעים. וללכת אולי לישון כבר? כי בכל זאת כמעט חמש בבוקר פה.

6 מחשבות על “יש מדורה ויש מדורה

  1. יש לי חדשות בשבילך… גם בעברית (או לפחות בישראלית) יש שתי מלים שונות ל"מדורה", ולא כל אחת מהן מתאימה לתרגום המלה "קומזיץ" :)

    אהבתי

  2. חג המדורות הוא לא מן החגים החביבים עליי, וריח העשן באוויר אפילו עכשיו, אבל לא נורא, עוד מעט יעבור, ובזכותך למדתי מילים חדשות.
    בחירות טובות לכם!

    Liked by 1 person

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.