מחשבות על "עונת החגים"

כל שנה זה משגע אותי מחדש. מצחיק או משגע – תלוי במצב הרוח שלי כשאני נתקלת בפוסט נוסף בגוגל פלוס שבו מישהו מדבר כאילו סביבות ה-25 בדצמבר זה משהו אוניברסלי כזה שקוראים לו "עונת החגים" ולא, חלילה, חג ספציפי בשם כריסמס שרק חלק מאוכלוסיית העולם חוגג.

והמהדרין מוסיפים לברכת הכריסמס שלהם גם ברכת "חנוכה שמח", ולא משנה שחנוכה נגמר שבוע וחצי לפני כן…

אוקיי, אלה שמוסיפים "חנוכה שמח" פועלים מתוך כוונות טובות – הם רוצים להיות נחמדים ולהראות שהם לא מתעלמים מחבריהם/קוראיהם היהודים. והם יודעים שחנוכה זה חג יהודי שגם הוא נופל בדצמבר, וחושבים לתומם שזה חופף. לא שאי אפשר בקלות למצוא באינטרנט את התאריכים הנכונים…

חוץ מזה אנשים לא קולטים את הבעייתיות שיש ליהודים עם כריסמס, ובייחוד ליהודים דתיים. אחד מהחברים שלי בגוגל פלוס הוא יהודי דתי אמריקאי, שעשה צעד מאד יפה, אבל הרבה אנשים לא יעריכו כמה משמעותי זה מבחינתו. הוא פרסם פוסט שבו הוא אמר: החג שלי (חנוכה) נגמר מזמן, ואתם הייתם סבלנים אתי כשפרסמתי פוסטים על חנוכה, אז עכשיו אני רוצה לברך את כל מי שחוגג כריסמס. התגובות היו כולן נחמדות וחיוביות, אבל מה שהמם אותי היה אחד שהגיב ואיחל לו כריסמס שמח. כאילו, רגע, לא קראת? לא הבנת כלום? לא קלטת שהוא לא חוגג את זה, ושזה לגמרי נגד הדת שלו לחגוג את זה, ושבכלל יש יהודים דתיים שאפילו לא יגידו את המילה הזאת?

ואני? קוראיי הוותיקים יודעים שאני לא חוגגת כריסמס, אבל לא בגלל שאני יהודיה. וגם את זה לא כולם קולטים, מן הסתם…

אבל זהו, עברנו עוד כריסמס בשלום. אם כי העולם כאן עדיין לא חזר לשיגרה – ביום שני עדיין חופש כאן, כי יש להם נוהג כזה שאם יום חג חל בשבת או ביום ראשון, יום שני מוגדר כחופש כדי לפצות את העובדים על יום חופש שאחרת הם היו מקבלים בחג. ואמנם כריסמס היה ביום שישי, אבל היום אחרי כריסמס הוא גם יום חג, אז יום שני יהיה במקום שבת. כך שרק ביום שלישי החנויות חוזרות לשעות פתיחה נורמליות – וגם אז יהיו רק יומיים נורמליים לפני שעוברים לשעות פתיחה מקוצרות לרגל ראש השנה האזרחית וערב ראש השנה. אבל ניחא, יחסית לאיך שזה הולך בארץ ממש אין לי זכות קיטור – כאן שעות הפתיחה קצת מתקצרות, אבל חוץ מה-25 בדצמבר החנויות אף פעם לא נסגרות לכל היום.

מזג האוויר עדיין ממשיך להיות בלתי חורפי. הטמפרטורות עדיין מעל 10 ביום, ואפילו בלילה עוד לא ממש קר. כן ירד קצת גשם, אבל באנגליה גשם זה דבר שקורה אפילו בקיץ, אז זה לא נחשב. (אבל אני ממש לא מתלוננת על זה שלא נהיה קר עדיין!)

ואסיים בברכת חג חנוכה שמח סתם סתם… שבוע טוב לכולם :)

או שבעצם, רגע… יש לי תמונה של אורות כריסמס יפים שראיתי פה בשכונה. לפחות יש גם דברים חיוביים פה ושם…

DSCF8863

6 מחשבות על “מחשבות על "עונת החגים"

  1. אולי מדברים כך על החגים במקובץ מפני שזו תקופה שבה יש חגים לשלוש הדתות (גם למוסלמים). לפעמים זה יוצא ממש ביחד, ולפעמים כמעט. בארץ זו התקופה של "החג של החגים", שחוגגים בוואדי ניסנס. יש בזה משהו יפה בעיניי, שכולם חוגגים ביחד, איש איש מסיבותיו. וגם מי שלא חוגג יכול ליהנות מהאורות :)

    אהבתי

    • את נחמדה, ואת תמיד מנסה לראות את החיובי. זה יפה. אבל אנחנו לא כולנו חוגגים ביחד, וההמצאה האמריקאית הזאת של "עונת החגים" (זו לגמרי המצאה אמריקאית) זה נסיון לעשות כאילו כולנו חוגגים ביחד, כאילו יש עונה שבה לכולם יש חגים.

      חנוכה אמנם נוטה להיות קרוב לזמן של כריסמס – רק מעצבן אותי שאנשים מניחים שזה באותו זמן – אבל לא לכל הדתות יהיה חג באותו חודש של השנה הגרגוריאנית. אני לא יודעת אפילו על, למשל, הינודאיזם או דת השינטו או חגים של הבהאים. יש המוני דתות בעולם. אנחנו לא איזו עיסה הומוגנית, והתחושה שלי היא שברכת ה"האפי הולידייז" היא נסיון לדבר כאילו שאנחנו עיסה הומוגנית.

      אז אני זאת שמעצבנת, מרימה יד ואומרת: סליחה, לא, לא לכולם יש חג עכשיו. אבל כריסמס שמח למי שחוגג. תעשו חיים, רק תפסיקו לדבר כאילו כולם חוגגים משהו כשלא כולם חוגגים משהו…

      (דרך אגב, בעניין המוסלמים: מפתיע אותי לשמוע אותך אומרת שגם להם יש חג באותו זמן, כי למיטב הבנתי השנה המוסלמית היא ירחית לגמרי, ואותו חג יכול לפעמים ליפול בקיץ ולפעמים בחורף אפילו. אבל תקני אותי אם אני טועה.)

      אהבתי

כתיבת תגובה

